Hírportálok közel, s távol

SZUBJEKTÍV szerző: Biga | 0 hozzászólás

Bizony így működik a valóság a kibertér peremén, azok a dolgok, amiket nem mi éltünk át, de tudni szeretnénk róluk, mint valami bizarr szájenszfiksönben, celluloid paca voltuknak búcsút intve numerikus reprezentációkká transzódolódnak a monitorunkon.

cikkhez kapcsolódó kép

Az újságpapír a múlté, és azonkívül, hogy a digitális médiatartalom koránt sem melegít annyira a huzatos Keleti-aluljáróban, mint nyomtatott elődje, még vicces hangot sem tudsz vele kiadni, ha tölcsérré formálod.. Ezeken kívül azonban ugyan arról van szó: ezt is magaddal viheted a WC-re, reggel étvágyat csinálhatsz magadnak a helyi rovatából, sportrovatán keresztül a kartali buszon is a pályán érezheted magad és ha nagyon dzsentri kedvedben vagy, ezzel is összetakaríthatsz a kutyád után. Anélkül, hogy a Web 2.0 fanatikusok táborának lobbi törekvéseihez csatlakoznék, összetrombitáltam egy gyors huszárvágtát a legnagyobb magyar hírportálok körül, csak, hogy még jobban megbecsüljétek az 1 lapozás, 1 pofon feelinget a tömött metrón. Eztán lassan ez se lössz.

Index.hu

A portál alapító főszerkesztője Nyírő András, kiadója az Index.hu Zrt, az oldal látogatottsága március hónapban 715 884 fő volt a Medián adatai szerint. A nyitóoldal könnyen áttekinthető, a rovatcímek alatt a bal sarokban a legfrissebb hír és a hozzá tartozó fotó, a jobb sarokban a szolgáltatások linkdoboza. Közvetlenül alatta, a régiókra bontott időjárásplatform valamint egy mozgó reklámfelület található. Ötletes megoldás a gyors hírkereső kocka „legolvasottabb” és „legfrissebb” szűrő opciója. Ez alá suvasztották be a számomra teljesen átláthatatlannak tűnő napi hírek listázott kavalkádját. Minden keretezés nélkül, az oszlopok mintha tematikus egységeket alkotnának naponta frissülő címsorral ám a logika nem teljesen világos: Media 2.0 címsor alatt: „Európa uralja az internetet”; „Gyengén startolt a fingós Eva Longoria”. Hogy mindkét cikk a média világának tárgykörébe tartozik kétségtelen, ám az utóbbi hír talán a kultúra rovatba mutatósabb lett volna lévén, hogy egy mozifilmről van szó. Nyelvi durvaság sem csupán ez az egy található már a nyitóoldalon, pár centivel odébb: „Úgy neveltek, aki nős pasival kezd, az kurva, és nem akartam így gondolni magamra”. Ezekre a „random” híroszlopokra véleményem szerint már csak a gyors hírkereső doboz miatt sem lenne szükség. Mintha a site-felelős cikinek érezné, hogy a kezdőoldal egy képernyőn is elfér… A lap-design borzasztóan olcsó, csupasz háttér, ötlettelen fülecskék, és a Windows 3.1-et idéző gusztustalan narancssárga szövegkijelölések. Az oldal klasszikus esete annak amikor valaki a sematikusság és az egyszerű áttekinthetőség online érdemét összekeveri az igénytelenséggel. Maguk a hírek roppant sokszínűek, a skála a nívós, szaktudást igénylő gazdasági és technikai hírektől kezdve a bulváros celeb magánügyekig nyúlik, jól jellemezve a magyar internetes hírpiac kiforratlan állapotát. Az oldal tartalom-reklám aránya optimális, képtár és videó-linkekkel gazdagított.

Origo.hu

A portál vezérigazgatója Fischer András, főszerkesztője Weyer Balázs, tulajdonosa az Origo Média és Kommunikációs Zrt. A lap látogatottsága 1 368 009, ezzel az ország piacvezető hírportáljának tudható be, ám ebbe az adatba beleszámítandó az aznapi freemail.hu látogatók száma is. A leglátványosabb különbség az indexel összehasonlítva, hogy a címlap itt az oldalnak csak egy eleme, így amikor rovatot váltunk elkerüljük a fölösleges töltögetést, mindig tudjuk hol vagyunk és a rovatok vezető hírei mellett áttekinthetjük a további tartalmakat is. Akinek még ez sem elég, a hírcentrum opcióra kattintva egy képnélküli felületre jut ahol a rovatok teljes kínálatát megtekintheti egyszerre. A rovatcímek egyszerűek, lényegretörők (nagyvilág, üzleti negyed, filmklub, techbázis stb.) A szolgáltatások itt a lap alján vannak kicsit eldugva, kivéve a professzionális Web-keresőt ami az oldal talán híreknél is fontosabb, primer opciója így közvetlenül a címsor alatt található. Az indexel ellentétben itt bő kínálatot találhatunk speciális, tematikusan rendezett tartalmakból is (női-lapozó, babázó, otthon-design, utazás). A rovatok alatt bőséges és hasznos linkek gyűjteménye kiabál a szemünkbe plusz bevételt jelentve az oldalnak és érdemi segítséget nyújtva a felhasználónak. A tartalom igényesebb, amennyire tudja kiszűri a bulvárzajt. A cikkek alapjában véve gazdagon illusztráltak, címkézettek és közvetlenül nyomtathatók, a gyengén látók számára is karakterizálhatóak. Kommentre sajnos itt sincs lehetőség. A kezdő oldal fehér háttere itt is a kiaknázatlan lehetőség hatását kelti, az elrendezés jóval barátibb mint az indexnél.

Zoom.hu

A lap főszerkesztője Nagy József, kiadóként a Hang Plusz Média Kft. van feltüntetve. Az egyik legifjabb piaci szereplővel van dolgunk ami jól látszik a még rosszul kihasznált reklámfelületek összességén, mindamellett az oldal egyszerűséget és átfontolt szimmetriát sugároz. Bizalomgerjesztő, hogy a bulvár tartalmak külön link és rovat alá vannak szervezve, a címoldalon ilyet nem találunk. Ellentétben az eddigiekkel itt közvetlenül az általános rovatsor alatt található a speciális tematikák platformja nem kiteregetve a lap alján mint az origo-nál. A kezdőoldal tömörítésének rengeteg pozitív vonzata van, ha a felhasználó specifikus érdeklődésű és csak egy kávéra van ideje a monitor előtt, a kezdőoldal navigációs csomópontként arra hivatott, hogy minél gyorsabban áttekinthető legyen, inkább a lépcsőház funkcióját kell neki szánni semmint barakkét. A mozgó, dinamikusan frissülő képes ajánló szintén ezt a célt szolgálja a kényes pixel-ökonómia mellett. A közvetlen videótartalom a helyi TV szerepét látja el, ügyes húzás az indirekt kezelőfelület és a klippek közötti léptetés lehetősége. Nagyon jónak találom az aktuális témákkal kapcsolatos, gyakran frissülő szavazófelületet, komoly lehetőség ez az „interaktiválás” érdekében, a „közösség oldala” érzetet erősíti. Igényes képregényt is találtam a lap alján, bár azt hiszem ez nem közvetlenül az oldalhoz tartozik, amolyan félreklám pozícióban van, a kepregenygyar.hu-ra linkel be. A rovatok között külön publicisztikai tematikát is találtam. Az oldalnak saját képgalériája is van, sajnálom hogy a cikkek törzsébe ennek ellenére reklám blokkok kerültek. A design szégyenlősen „beállt a sorba”, ugyan az rovatsor felül közvetlenül a logo alatt, ugyan az a hasábozás és startlap-hangulat, fehér háttér, unalmas karakterhasználat mint Hírszerzőnél vagy az Indexnél, legfeljebb kicsit szellősebb.

origo.hu index.hu zoom.hu stop.hu hírportál

Hírszerző.hu

A főszerkesztő Gavra Gábor, kiadója a Hírszerző 2005 Kft. A Medián adatai szerint az oldal márciusi átlag látogatottsága 99 931 fő volt. Az egyik legnívósabb magyar hírportál bár saját reklámkampányát kicsit sikertelennek érzem. A vezető beosztású fiatal értelmiséggel keresi a kapcsolatot, ez látszik „shake” rovatából is ahol a várakozásainkkal ellentétben nem csak a kihagyhatatlan bulvár tartalmak lapulnak meg, hanem igényes programajánlók, élménybeszámolók is találhatóak (olvasótábor, túra, könnyűzene, kalóz kultúra). Az egész egy fiatalos, okos katyvasz, „összesékelve” fantáziadús humorral és könnyed pletykákkal. A döntéshozók számára külön színnel megkülönböztetett a „profit” rovat de van itt publicisztika, elemzés és KultúrPart is. Külön figyelmet érdemel a külpolitikai egység mely hazai viszonylatban az egyik legszínesebb kínálatot mutatja, a bőven kifejtett és mély cikkek mellett rengeteg mínuszos hír is helyet kapott. Az elemzés rovatot fizetett belpolitikai szakvélemények teszik ki a Political Capitol tálalásában mely a stratégiai döntéshozatali munkát hivatott elősegíteni. A cikkek nyelvezete fiatalos, olykor betyárosan pimasz, a HVG hangulatát idézi. A hírtörzsbe itt is reklámblokkok ékelődnek ám alattuk szinte mindig megtalálható az adott témával kapcsolatos illusztráció is. Kiemelt sportrovat nincs, talán az imázst is megbontaná, de találhatunk egy úgynevezett Autolabor egységet mely közlekedési hírekkel, kiállításokkal és technikai újdonságokkal szolgál a motorsport világából. Személyessé teheti az oldal használatát, hogy a felhasználó elraktározhatja kedvenc cikkeit melyeket később tételesen újraolvashat, és megtalálhatja összegyűjtve a más látogatók által legtöbbet továbbküldött cikkeket. Itt is van szavazásra lehetőség és kiemelt napi nonszensz blokk, afféle aranyköpés vagy inkább glosszás, aktuálpolitikai eléncsség. A design itt is szánalmas, de úgy látszik, hogy a funkció és stílus ilyetén karambolja már nyugodtan betudható hungaricumnak.

Stop.hu

Főszerkesztője Mátay László, kiadója az OTP ügynöki Kft. A vizsgált oldalak közül a legszínesebb, a design kék és piros logika alapján szerveződik ízléses és erőteljes fülezéssel. Borzasztóan telített az elrendezés, rengeteg kép, folyamatosan dübörgő lead sorral és interaktív felületekkel. Itt a cikkek illusztrációi peregnek a címoldalon, az egyes rovatok legfrissebb hírei vegyesen, ömlesztve sorakoznak tematika szerint szignálva. A portál több szájjal harap a bulvár sütiből: trágár, erotikával telített közönséges tartalom dominancia jellemzi a nyitóoldalt, a szavazás is a bikini méretével kapcsolatos, a celeb hírek között még Christina Ricci „puncija” sem tabu. A „megégette saját nemi szervét a sztárszakács” ízléstelen híradás és az egyetlen dolog amiről hitelesen közvetít, az a szerkesztők szexuális aberrációja. A külföldi híreknél az MTI anyag 4-5 soros szószerinti átvételét találjuk, míg az új Bond film kapcsán még a főcímdalszerző kedvenc zabkása receptjéről is értekeznek. Négy-öt kattintás után felugró reklámba gabalyodik az egerünk, mintha nem lenne épp elegendő a cikkek előtt, után és magában a szövegben is. A rovatsorban újdonság a wellness opció, ám az első hír után kissé kiábrándultam, megtudva, hogy a rúzs nem más mint fallikus szimbólum. Az oldalon egyetlen vegytiszta kategória sincsen, próbálkoztak ugyan a tematizálással de még a gazdasági híreknek is szex szaga van. Kár ezért a szép oldalért és azért a sok pénzért amit a szerverfarmnak kicsengetnek.

Aljazeera.net

Végül egy iránymutató példával szolgálva a nemzetközi piacról szemléljük meg az Aljazeera csoport online tagját. Benne van a világ leglátogatottabb oldalainak kétszázas listájában, A kezdőlap egyetlen képernyőre ráfér mégis a tartalom kontinensek szerint differenciált gazdasági, kulturális és sporthírekkel teletűzdelve. A színhasználat ízléses és modern, a headline az illusztrációkba van beépítve. Kiválasztva a kontinenst és a témát, a cikk maga stilizált térképet is tartalmaz a régióról. A hír jobb szélén három opciót nyithatunk meg. A kellékekre kattintva nyomtathatjuk, elmenthetjük vagy elküldhetjük a szöveget, a háttér opció alatt a cikkhez fűződő háttér-információk, kapcsolódó írások és tanulmányok találhatók, míg az utolsó eszköztár a térség egyéb híreit tartalmazza. Az oldalon hetente frissülő politikai rajzfilmek találhatók, minden írás kommentálható, a legfrissebb, szűrés után bekerül magába a hírkorpuszba is. Diskurzusokhoz kapcsolódhatunk és kezdeményezhetünk, személyes kapcsolatot kiépítve akár szemtanúkkal, akár a térségben tartózkodó érintettekkel, a világ legjobb hírelemzőit alkalmazza, sorban csábítja el a nyugat legvagányabb oknyomozó-riportereit, saját hírügynökséggel rendelkezik. Egy olyan hírbázisról van szó amely az interaktivitás teljes arzenálját mozgósítja a közvetlen médiaélmény elérése érdekében. A tartalommal viszont óvatosan, lévén az Arab-félsziget vezető médiuma, az éremnek hajlamos csak egyik oldalát lát(tat)ni.

Szólj hozzá Te is!

Ha elfelejtetted volna a jelszavadat, küldesd ki magadnak!


Még nem vagy VIP tag? Regisztrálj!
Mad Monday
» játékajánló: Mad Monday
5) $atlag = 0; // teli, félig-teli, üres csillag if ($atlag >= ($i - 0.3)) $fajlnev = 'csillag-teli.png'; elseif ( $atlag >= ($i - 0.6 ) && $atlag <= ($i - 0.3 ) ) $fajlnev = 'csillag-fel.png'; else $fajlnev = 'csillag-ures.png'; $get_modul = 'viccek'; // $_GET['modul'] print "\"szavazás"; } return $atlag; } ?>
Legújabb vicc

- Százados úr! Kovács honvéd leugrott ejtőernyő nélkül!
- Már megint?

Értékeld!
Fatal error: Call to undefined function mokamerce() in /var/www/clients/client220/web1130/web/public_html/index.php on line 275