Rockzenét az iskolákba!

SZUBJEKTÍV szerző: | 5 hozzászólás

Életünkben fontos helyet foglal el a zene. A gyerekeknél ez az állítás még inkább igaz: ők ezzel a művészettel összekötve képzelik el a jövőjüket. Tíz közül legalább 9 sztár akar lenni, jó részük zenei pályán.

cikkhez kapcsolódó kép

Ha viszont kedvenc tantárgyaikról kérdeznénk őket, kevesen választanák az ének-zenét, s ezek többsége is csak azért, mert ettől nem tartanak. Ennek az abszurd állapotnak az az oka, hogy más zenét szeretnek, más zenét hallgatnak, mint amit az iskolában tanítanak nekik.

Zenetanárok felmérése szerint az embereknek mindössze 1 %-át érdekli a klasszikus műfaj. Milyen alapon biztosítanak tehát előjogokat a komolyzenének az oktatásban és a kultúrpolitikában? Mi köze a demokráciához annak, hogy egy kis létszámú csoport próbálja rákényszeríteni ízlését, értékítéletét a társadalomra? A művészetek alakulását, fejlődését nem kritikusok, esztéták, filozófusok szabták meg - még csak nem is a művészek - hanem az emberek igényei, és az ezek kielégítésére rendelkezésre álló technikai lehetőségek.

A klasszikus zene háttérbe szorulása nem műveltségi probléma, hiszen egyre több az iskolázott, diplomás ember. Térben és időben is megnőttek az igények a zenével szemben, amelyeknek ez a műfaj nem tudott eleget tenni, megnőttek a lehetőségek, amelyeket nem volt képes kihasználni. Nem erre a célra jött létre az ipari forradalom idején, amely megteremtette kialakulásának feltételeit. Egy szűk réteg (vagyonos polgárság, nemesség) igényeinek kiszolgálására született meg, soha nem volt egyetemes sem földrajzi, sem társadalmi, sem zenei értelemben.

Kötöttségei miatt nem tudta integrálni Európa perifériáin élő, vagy nem európai népek zenéit (latin zene, néger zene, stb.), képtelen volt élni később kifejlesztett, vagy elterjedt hangszerek (ütő-, elektromos hangszerek, gitár, szaxofon, stb.) által nyújtott új lehetőségekkel. Művelőinek tevékenysége vagy 100 éve interpretálásra szorítkozik, azok lettek a sztárok (karmesterek, énekes és hangszeres szólisták), akik a komolyzene termékeny időszakában epizodistáknak számítottak. Ilyen intervallum soha nem volt a műfaj történetében. Valójában ez nem is intervallum, hanem végleges állapot. A klasszikus zene alkotóereje megmásíthatatlanul kiapadt, szerepe a jövőben a hagyományőrzés.

Ne tévesszen meg senkit az, hogy időközben intézményes jelleget öltött, hogy kiváltságos helyzetet élvez az oktatásban és a művészetpolitikában, hogy ismérveit rendszerbe foglalták, amelyet hívei valóságos (s ezen a téren kizárólagos) tudománynak tartanak. Számos olyan rendszer létezett már ezen a világon, melyet biztos alapon állónak hittek, a körülmények változása mégis pillanatok alatt lerombolta őket. Az osztály alapon létrejött műfajok (ideértve a színházat, az önálló költészetet, stb. is ) nem képesek a demokratikus követelményeknek eleget tenni. Egyetlen műfaj van, amely megfelel mindazoknak az elvárásoknak, amelyeket a zenével szemben támasztunk. Ebből következik, hogy az ének-zene megújításának is egyetlen útja van: a tárgy oktatását a rockzenére kell alapozni.

Erre az útra pedig mielőbb rá kell lépnünk, mert ezt most még elsőként tehetjük meg, s az elsőségből mindig hasznot lehet kovácsolni.

A Graffiti.hu teret szeretne adni minden véleménynek, még olyanoknak is, melyek nem mindig tükrözik a szerkesztőség véleményét... Képezzék csak vita tárgyát! Pro és kontra - várjuk a véleményeket a témával kapcsolatban!

Szólj hozzá Te is!

5
mokuska, 2008. 06. 13. 20:51
válasz erre az üzenetre

Tanítom a klasszikus zenét, de művelem is. Szabadidőmben pedig rockzenekarban énekelek.Szerintem megfér a kettő egymás mellett.Sőt, a könnyűzene a "komoly"zenén alapul.
Sok gyerkőcöt érdekel.Csak meg kell adni a módját, hogyan mutassuk be, hogy megkedveljék. HA van idő, bármi mást meghallgatunk.De nem az énekatnárokon múlik.... mielőtt bárki is ezt gondolná.
Minden jót!

egy szuperlelkes-még ki nem égett pedagógus-kezdemény

4
Doni, 2007. 01. 16. 18:13
válasz erre az üzenetre

Nálunk hodit a suliban az "örökzöld"... pl.: Fenyő Miki meg a társai, Hungária... az egészbe a poén hogy mindenki élvezi, még booge-zni is szoktunk!

3
Claro, 2006. 07. 10. 17:21
válasz erre az üzenetre

Jó ez oké,de ne csak azt!...

2
pam, 2006. 05. 07. 15:53
válasz erre az üzenetre

nem igazán értek egyet.
azért szükség van nagyon is a klasszikus zenére.
elég gáz lenne, ha úgy nőne fel pár ember hogy nem is hallott még bartókról vagy kodályról...

1
Claro, 2006. 03. 30. 21:51
válasz erre az üzenetre

Nem értem mért nem szólt hozzá elöbb a témához senki,mert ez nagyon ott van és igaz! Ki akar klasszikus zenét tanulni?! Francba vele!Mennyivel jobb lenne lendületesebb,dallamosabb zenét tanulni,amit szeretnek a gyerekek és nem alszanak be az órán?
Mennyivel jobb lenne ha az ének óra nem egy lenne a sok szar tantárgy közül?Ha a gyerekek olyat tanulnak amit szeretnek akkor azt csinálni fogják! Sztem a tanároknak is jobb lenne kevesebb lázadó gyereket tanítani...

« előző1 következő »
kapcsolodó cikkek

Együtt verhet a szívünk Csézyért

Szerbia már most a jövő héten megrendezésre kerülő dalfesztivál lázába...

Ha elfelejtetted volna a jelszavadat, küldesd ki magadnak!


Még nem vagy VIP tag? Regisztrálj!
Mortal Szombat
» játékajánló: Mortal Szombat
Legújabb vicc

- Százados úr! Kovács honvéd leugrott ejtőernyő nélkül!
- Már megint?

Értékeld! szavazás 1-reszavazás 2-reszavazás 3-reszavazás 4-reszavazás 5-re
» tovább
Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem © 2007 Minden jog fenntartva!