Mennyország most

SZUBJEKTÍV szerző: Biga | 0 hozzászólás

A tengerészkék kezeslábasba bújtatott repülőgépmérnök talán épp egy fáradt olajtól mocskos kávéscsésze fölött döntötte el, hogy örökre elhagyja a zajos hangárcsarnokot. Már évek óta Hollandiában élt, amikor belépett a televízió és a mozi világába, rövid időn belül producerként vált ismertté.

cikkhez kapcsolódó kép

Rögtön az első filmes munkáit követően (Hosszú napok Gázában; Dar O Dar; A papír ház) kiderült, hogy az ifjú rendezőjelöltnek rengeteg mondanivalója van mind a szakma, mind a közönség felé. A falra vetített celluloidálmok egy olyan furcsa világról meséltek ahol a koraérett kamaszoknak pisztoly lóg ki az iskolatáskájuk mögül, ahol az ideglázas gyűlölet bombává sűrűsödik a helyi járaton és ahol két nép egymás ellen harcolva keresi a saját békességét. A rövid, sivatag tónusú alkotások a precíz pártatlanság igényével jelenítik meg a palesztin valóságot a maga tragikus hétköznapiasságában. Hany Abu-Assad elkötelezett és tenni akaró művészete egyedülállóvá és példaértékűvé teszi azt a kétségbeesett aggodalmat, amit egy alkotó népének sorsa iránt érezhet.

A Mennyország most (2004), a szerző legújabb darabja. Ami elsőre megfog, az a látványból áradó hihetetlen valószerűség és aprólékosság. A vizuális különlegességet a szokatlan helyszínek, és a kamerahasználat szinte kézjegyszerű egyedisége adja. Az állandóan feldúlt és fegyvercsattogástól hangos Nablusba kivonuló stáb olyan feltételek mellett dolgozott, ami még a legelszántabb CNN haditudósítónak is kezelhetetlen lett volna. A színészek mellett alig kétszáz méternyire gyalogakna tépi fel a szűk utcácska járóköveit, egy háztömbnyivel odébb katonai terepjárók zörögnek el szirénázva. A harcok miatt néha hetekre le kellett állni, az izraeli hatóságokkal való értetlen veszekedés és az iszlám szélsőségesek halálos fenyegetései annyira kimerítették a csapatot, hogy a színészektől szinte semmilyen munkafegyelem nem volt elvárható. Itt már nincs szükség a begyakorlott remegésre, a főszereplő arcáról valódi halálfélelem vág a gyomrunkba.

A történet szerint, két nablusi fiatalembert az a megtiszteltetés ért, hogy életüket adhatják a bosszúért, és mártírokká válhatnak. Nem sokkal később már a rituális tisztálkodáson láthatjuk őket, ahogy csendben és hidegvérrel a mennyországra készülnek. Hajukat lenyírják, alaposan kiborotválkoznak, ami a Korán szimbolikájában a gyermeki tisztaságot fejezi ki, esküvői ruhát öltenek, a fehéringjük alá plasztik töltetet erősítenek. A film arról szól, milyen hosszú a zaklatott lelkiismeret útja Nablustól Tel-Avivig, a merénylet helyszínéig.

A forgatás alatt a fiú, aki az egyik mártírt alakítja, AK-val a kezében videóra mondja utolsó üzenetét. A szimuláción túl, ahová már nem ér el az objektív, az operatőr két oldalán iszlám szélsőségesek figyelik gyanakodva a remegő színészt. Attól félnek, hogy a szalagnak rájuk nézve bíráló jellege lesz. Hirtelen az egyik megmozdul, a rendezőnek elakad a lélegzete. A fejkendős alak odalép a fiúhoz és megmutatja neki, hogyan kell tartania a fegyvert normálisan.

Nem kapunk választ, nem motivál szélsőséges cselekedetekre és nem is ítélkezik felettük. A film nem a Közel-Kelet média-hadviselésének egy újabb botrányos epizódja, inkább annak a posztmodern programnak a része, mely arra hivatott, hogy élesítse a határt a világmagyarázataink és a voltaképpeni valóság között. A Mennyország most egy szomorú dokumentációs bázis, bizonyíték arra, hogy minden történetnek két oldala van, és hogy az egyén cselekedeteit olyan demarkációs vonalak szabják meg, amiről nem lehet az esti híradó alapján tájékozódni.

Paradise now offical

Szólj hozzá Te is!

Ha elfelejtetted volna a jelszavadat, küldesd ki magadnak!


Még nem vagy VIP tag? Regisztrálj!
Motoros ügyességi
» játékajánló: Motoros ügyességi
Legújabb vicc

- Százados úr! Kovács honvéd leugrott ejtőernyő nélkül!
- Már megint?

Értékeld! szavazás 1-reszavazás 2-reszavazás 3-reszavazás 4-reszavazás 5-re
» tovább
Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem © 2007 Minden jog fenntartva!