Táncolj velem csillagfényes éjszakákon

SZUBJEKTÍV szerző: Marcell | 31 hozzászólás

Valószínűleg sokatokkal előfordult már, hogy verset írtatok. Vagy azért, mert untátok magatokat, vagy azért, mert ez jelenti a kikapcsolódást. Az ok mindig más, de szinte minden ismerősömtől hallottam ezt-azt a bujkáló költői vénájukról.

cikkhez kapcsolódó kép

Bevallom, párszor már engem is elkapott a hév (na nem a szentendrei kackac), hogy ilyesmire vetemedjem. Ismerőseimen végzett gyors felmérés alapján a versek többsége csak az íróasztalfiókban végzi, kevesen publikálják alkotásaikat - én se tettem, viszont az egyiket rajtam kívül álló okok miatt sikerült, ehhez kapcsolódik egy történet is.

Írtam egy verset, tetszett is, de annyira mégse; ezért fogtam és eldobtam valahol otthon. Nagy meglepetésemre egy év múlva a saját 18. születésnapomon láttam viszont: a szüleimtől kapott üdvözlőlapon a versem végét olvastam vissza. Kicsit meglepődtem, azt hittem már megírta ugyanezt helyettem valaki... Rákérdeztem és kiderült, hogy mivel akkor épp egy Váci Mihály kötet lakott az asztalomon, miután megtalálták az elhagyott piszkozat lapokat, azt hitték, onnan írtam ki és mivel még illett is az alkalomhoz, ez került végül rá, mint sokatmondó idézet.

Informatikus palánta létemre sokszor szkeptikusan ültem a gimnáziumi irodalom órákon és kerek szemekkel hallgattam a költő úgy gondolja, hogy... kezdetű mondatokat. Vajon tényleg úgy gondolta??? Mert sokszor nekem egész mást mondott az adott kompozíció (biztos azért, mert mátrixokban néztem... ). Néha több 100 év távlatából merik kijelenteni egyes tankönyvírók, hogy hogyan is gondolhatta a költő és mindezt aztán be is kell magolni kötelezően... Hát nem tudom, lehet, hogy velem van a baj, de egy versben szerintem pont az a szép, hogy mindenkinek mást mond és nem lehet ráhúzni egy sablont. Ha valaki tudja, mit kell egy versben keresni (sokszor csak személyes kapcsolat miatt tudhatja), az egész más tartalmat találhat benne (megnézheti a kezdőbetűket, a kezdő szavakat, a kinézet adta geometriai formát, hogy lólépésben követik-e egymást a szavak kezdőbetűi egy átlag mobil billentyűzetén - csak semmi célozgatás, de ebből sok többletinformációt le lehet szűrni, hogy valójában kinek szól és miért). Biztos azért mondom ezt, mert ebben is a kódot látom, de talán így van rendjén, hisz mindannyiunknak egyéni szemléletmódja van.

A minap reggel ültem a buszon és eszembe jutott egy vakmerő ötlet. Adott egy vers, és adott hozzá egy első kézből való elemzés. Értem ez alatt, hogy maga a vers kiötlője írja le, mit és miért írt úgy és ahogy. Tehát nincs mellébeszélés, meg talán arra utalt, hogy..., csak színtiszta ok és okozat. Íme a vers:

Táncolj velem csillagfényes éjszakákon

Táncolj velem csillagfényes éjszakákon át,
Hunyd be szemed, s zárd ki külvilág zaját,
Maradjunk csak ketten, összemosott édes színekben,
Dacolva a fénnyel, közös árnyékunkon járva,
Egymás szavaira várva most mozdulatlan minden,
S csak ketten forgunk a néma pesti éjben.

Vezesd világom,
Míg magam meg nem találom,
A szívedhez vezető utat.

A versváltoztatás jogát természetesen a szerző fenntartja magának - ha lesz ilyen, leközlöm én is - maga a szerző személye pedig egyelőre maradjon homály, hogy ez ne befolyásoljon senkit se. Sok kérdés merülhet fel, például a két versszak különbözik, de miért? A kezdeményezésem alapja roppant egyszerű: adjátok tovább minnél több ismerősötöknek (fiatalnak, idősnek) a cikk rögzített linkjét, ami ugye http://graffiti.hu/index.php?modul=cooltura&id=64, és buzdítsatok arra minnél többeket, hogy próbálja meg elemezni. Nem kellenek barokk körmondatok, pár szempont elég tud néha lenni. Add tovább bölcsészeknek, ők úgyis érdekeltek ebben, add tovább kocka infósoknak, lehet hogy burkoltan ők végül jobban értenek hozzá. Aki gimnáziumba jár, az ne felejtse el odaadni az irodalomtánároknak - lássuk mit is tudnak.

Ha már elég sok vélemény érkezett be, összevetjük az eredetivel és győztest hirdetünk, ha sok jelentkező van, akkor akár kategóriánként is - értem ezalatt a bölcsész-kocka-stb viszonyokat, kíváncsi vagyok, mennyire fogják közelíteni egymást a változatok.

A verssel kapcsolatos gondolataikat beküldők között 15 ezer forint értékben könyvutalványokat sorsolunk ki a Könyvlelő könyváruház jóvoltából.

Az elkészült irományokat az kovacsm@freemail.hu e-mail címre küldjétek, magáról az elvi kérdésről és a versről pedig remélem sok hozzászólás fog érkezni ide a cikk alá is.

Szólj hozzá Te is!

11
Jacques Derrida, 2006. 12. 09. 21:20
válasz erre az üzenetre

10
bigyó, 2006. 12. 09. 19:19
válasz erre az üzenetre

Pont ez a poén az egészben, hogy olyanok is elemezzenek, akik nem nagy verselemzők... nekik biztos mást jelent egy vers, mint egy bölcsésznek pl.

9
Nocsi kis képe = avatarja Nocsi (nocsi), 2006. 12. 09. 18:51
válasz erre az üzenetre

Én se bölcsész se kocka nem vagyok (Mondjuk ez a becenevem, de más miatt), úgyhogy inkább nem elemzek. Még beégetem a zenészeket:-) Azt sem tudom hogy kell verselemzeni.

8
Marcell kis képe = avatarja Marcell (kovacsm), 2006. 12. 09. 15:09
válasz erre az üzenetre

Most amúgy épp a káoszelméletről olvasok, én meg azt ajánlom nektek, nagyon érdekes téma (kezdve a pillangó-effektustól egészen az attraktorokig)!

válasz a(z) 6. üzenetre
7
Marcell kis képe = avatarja Marcell (kovacsm), 2006. 12. 09. 15:04
válasz erre az üzenetre

Tévedés ne essék, említettem én bárhol is, hogy ez az én versem lenne? Mindenki ezzel kezdi a nekem küldött válaszait, csak azt nem tudom miért..

válasz a(z) 6. üzenetre
6
zé, 2006. 12. 09. 14:51
válasz erre az üzenetre

az az igazság, ha nem ajánlod, hogy olvassam el, és nem ismernélek, el sem olvastam volna, és elnézést, de szerintem a cikk nem jó, az ötlet, mármint, hogy publikálni szeretnél, nem rossz kezdeményezés, bár lehet, hogy nem a legjobb forma (tekintve, hogy sokan ehelyett inkább az asztalfiókot választják). viszont vers tetszik, ezért már megérte.
viszont a tanárnak készülő hozzászoló "de mivel nem vagy szakember" közbevetését sem tartom megengedhető kritikának. remélem tanár korodra kigyógyulsz ebből.
és ajánlom mindkettőtöknak a témában olvasni: Roland Barthes -tól "A szerző halála", illetve a "A műtől a szöveg felé" című írásait. csak néhány oldal, érdemes.

5
dergh, 2006. 12. 08. 20:37
válasz erre az üzenetre

a vers annak szól aki olvassa, olvastam már szerelmes verset,amitől hitéleti kérdések merültek fel bennem, és olvastam olyan filozofiai költeményt, amitől a csontig hatoló hideg szeretetmentes furcsa, általában szomorú szerelmes versekre jellemző, érzés járt át...
az irodlomtanár a saját interpretációját(vagy a tankönyvét) mondja el...
nekem akarhatja aztmondani a költő hogy(megjegyzem soha nem költőről, hanem BESZÉLŐről beszélünk).
de a vers társasjáték(mint minden művészet azthiszem) valaki adja, és valaki veszi, de úgy ahogy ő akarja.
5kötetnyi versem hever szanaszéjjel, tudom hogy soha nem fogom viszont hallani senkitől, de én eírtam,és ha valakit érdekel egyszer elmondom nei, hogy benne is elindítsak valamit, ami nem csak(sőt) az én versem hatására indul meg, hanem az ő belső gondolkodási kényszerére...

ennyi erről a témáról, de a cikkel valjában egyetértek, és ezekután nem írnám azt, hogy nekem tetszett a vers, de azt mondhatom, hogy megmozdított, és ez sokat számít.köszönöm

4
Drága Magyar tanár palánta!, 2006. 12. 08. 17:44
válasz erre az üzenetre

Sziasztok!

Marci szerintem is nagyon jó a cikk, nagy az ötlet, várom a végeredményt! És ha nem haragszol, akkor Drága Magyar Tanárunkhoz szólnék még pár szót...

Ne haragudj, de te tényleg úgy gondolod, hogy a versek, az irodalomtörténészeknek szólnak? Ugy érzed, hogy a versek, az irodalom azért van, hogy az "irodalomelmélet, mint komplex tudományág" elemezgethessen? És, hogy mi, akik nem tanultunk "irodalomelméletet", ki vagyunk zárva, és ha nagyon okosak leszünk, akkor talán egyszer majd megadatik a kegy, hogy mi is megértsük???

Hát szerintem nem, nagyon nem! Az egésznek a varázsát veszi el, az amit a gimnáziumokban csinálnak a diákok, és amit a sablon, tudományosan bemagyarázott "verselemzések" a diákok agyába tuszkolnak!
Igen, valóban nem tanultam egy gramm irodalomelméletet sem, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül! De attól egy-egy verset talán én is elolvashatok, én is élvezhetek egy-egy gondolatot! És ami a legszebb... egyátalán nem vagyok biztos benne, hogy amit az irodalomtörténészek kielemeznek, az közelebb állna egy Petőfi, vagy egy Arany gondolataihoz, mint az amit egy-egy alakalommal, én gondolok a verseikről, éppen a Tiszaparton, vagy a Margitszigeten ülve...

3
rerere, 2006. 12. 08. 16:54
válasz erre az üzenetre

Igazat szól a cikkben, nem hinném, hogy ezt irodalomtörténettel kéne keverni. Az iskolával számtalanszor van, hogy egy szóból kibogoznak egy teljesen értelmetlen gondolatot, hogy a költő biztos azt gondolta. Irodalomtörténet meg professzorok ide vagy oda, ez egy valós probléma. Én is kíváncsian várom az elemzéseket!

2
sziamarci, 2006. 12. 08. 14:04
válasz erre az üzenetre

Mivel -jelenleg passzivált féléven- magyar tanárnak készülök, nem állhatom meg, hogy ne szóljak hozzá.
Bocs, de látszik, hogy nem tanultál egy gramm irodalomelméletet sem életedben. De valószínűleg nyelvtant sem, mert alapjában véve tévedés a hozzáállásod.
Sok mindent leírtál, amiben igazad van, amit én is osztok. Ki tudja, lehet, hogy közös magyar tanárunk volt? Tantó?

Szóval: a probléma gyökere az egyetemi oktatásban van szerintem. Még nem tartok a módszertannál, de valószínűleg egészen mást közvetítenek a pedagóguspalántáknak, mint a tudósoknak. Az egész irodalomelméletnek ugyanis nem az a lényege, hogy amint írtad "100 év távlatából merik kijelenti egyes tankönyvírók, hogy hogyan is gondolhatta a költő és mindezt aztán be is kell magolni kötelezően... "

Az irodalomelmélet ennél jóval több, amit szerencsétlen módon megpróbálnak beerőltetni a gimnáziumi tananyagba, holott a gimnazisták még sem személyiségükben, sem agyi kapacitásukban nem érettek a külső szemmel talán "elszállt gondolatokhoz". És épp ennek a balul elsülő pedagógiai fogásnak a következménye, hogy az érettségi után - elvileg értelmiségiként - szkeptikusan és cinikusan állnak egy tudományághoz. Nem téged hibáztatlak, ha Tantó tanított, végképp megértelek, hiszen nálunk is csak egy-két embernek állt jogában "magától elemezni a verseket". Ami megjegyzem, nem magától elemzés, hanem megfelelő - elsősorban nyelvtani, művészettörténeti és történelmi - háttérismeretekkel való "kibontása egy-egy műnek. Nekem érettségire sikerült elérnem ezt a kegyet, de én is sokszor megszívtam az egyéni ötleteimmel.

Az irodalomelmélet egy komplex tudományág, amelyben ötvöződik az emberiség szinte egész kulturális-tudományos kincsestára. Tehát nem lebecsülendő, és ugyanúgy komoly szakértelem kell hozzá, mint az informatikához. Tehát nem lehet verset elemezni "csak úgy". EGy irodalmi műről elmondhatod a magánvéleményed, akár esztétikai minősítésekkel, de mivel nem vagy szakember, az irodalomkritikához egyáltalán nem teszel hozzá. Esetleg a személyiségeden átszűrt vélekedés hathat másra, ezt aláírom. De a szubjektum nem tudományos. Az irodalomelmélet lényege nem az, hogy elmondjuk, mit érezhet a költő/író, hanem hogy esztétikai, nyelvészeti minőségeket keresünk a műben, és ezek hatását vizsgáljuk az író/olvasó/kritizáló szubjektumra. Tehát alapjában véve ki van zárva a szubjektum, azaz az író értelmezése nem elemzés, nem irodalomelmélet, hanem magyarázat. (Ezzel kapcsolatban viszont felmerül bennem, miért kell valakinek magyaráznia művét.)

A gimnáziumi irodalomoktatás - ha jól lenne megvalósítva -, ezeknek a megközelítési módoknak a tálalására van beállítva, amit vannak tanárok, akik nem tudnak közvetíteni, mert azért mennek magyar tanárnak, mert nem értenek az irodalomhoz, sem a nyelvészethez. (Természetesen nagyon-nagyon sokan tényleg jó tanárok, megfelelő szakmai, és PEDAGÓGIAI felkészüléssel, nomeg azt sem lehet elfelejteni, hogy a világ nem fekete-fehér - az emberek végképp nem.) Az" író akkor ezt gondolta" mondat viszont - és ebben igazad van - teljesen értelmetlen, fogalmunk sincsen, mit gondolt, maximum megpróbálhatjuk feltárni lelki, pszichés állapotát, amelyben alkotott, figyelembe véve nagyon sok körülményt, aminek kifejtése már irodalomelmélet lenne, tehát mellőzöm. Bevallom, én sem születtem irodalomtudósnak, tehát valószínűleg nem én fogom kitalálni az új elméleteket. Azonban mint leendő magyar tanárnak, még nagyobb a felelősségem megISMERNI és megfeleleő pedagógiai felkészüléssel PREZENTÁLNI ezeket az elméleteket.

Az ötletedhez csak annyit, hogy én nem tudok feldobni informatikai problémát megoldásra, mert az informatika egy sokkal REÁLisabb tudományág, mint az irodalom, hiszen irodalmat "csinálni" elvileg mindenki tud - kérdés, hogy milyen minőségben, meg ugyebár nem is minden irodalom -, hiszen nagyon mélyen emberi dolog. De ahogyan nem minden vers irodalom - elnézést asztalfióknak írógató sorstársaimtól, de ezzel tisztában kell lenni, én sem írok irodalmat, ha az érzelmeimről verset írok, akármennyire használom is a megtanult versformákat -, a vélemények nem tudományosak.

Végül még annyit, hogy mindez nem a diákok terhelése érdekében történik, hanem hogy a már-már felnőtt agyacskákat megnyissuk a világ egy másik, a materiálissal szemben sokkal elvontabb dimenziójára, amely végső soron - mint minden, például az akkoriban számomra teljesen értelmetlen fizika-tanulás - a személyiség nem kis mértékű fejlesztéséhez járul hozzá, ami viszont talán a legfontosabb dolog az életben.

1
Luci, 2006. 12. 08. 08:59
válasz erre az üzenetre

Az ötlet szuper! Bár bölcsész vagyok, de nem hiszem, hogy pályázni fogok... Mert én is a szkeptikus társasághoz tartozom ... Pont ezért kiváncsi vagyok az eredményre!
Ügyi vagy!

« előző1 2 következő »
kapcsolodó cikkek

Csábítás - nem csak vörösben és feketében

Van egy új szerelmem. És nem, nem egy daliás kék szemű, szőke hercegrő...

Monumentális salsa show

100 táncos vérpezsdítő és tűzes műsora - ez vár azokra, akik jegyet vá...

Ha elfelejtetted volna a jelszavadat, küldesd ki magadnak!


Még nem vagy VIP tag? Regisztrálj!
Match a Hottie!
» játékajánló: Match a Hottie!
5) $atlag = 0; // teli, félig-teli, üres csillag if ($atlag >= ($i - 0.3)) $fajlnev = 'csillag-teli.png'; elseif ( $atlag >= ($i - 0.6 ) && $atlag <= ($i - 0.3 ) ) $fajlnev = 'csillag-fel.png'; else $fajlnev = 'csillag-ures.png'; $get_modul = 'viccek'; // $_GET['modul'] print "\"szavazás"; } return $atlag; } ?>
Legújabb vicc

- Százados úr! Kovács honvéd leugrott ejtőernyő nélkül!
- Már megint?

Értékeld!